Training Adviesvaardigheden Bedrijfsplan: Luisteren is een kunst! (Groep A)


Datum en tijd
8 december 2010 14:30 tot 20:15
Locatie
Restaurant Campman in Renkum,
Termijn
1 december 2010 (de uiterste aanmelddatum)
Laatste mogelijkheid tot restitutie is één week voorafgaand aan de bijeenkomst
Bijdrage
Leden* € 208,25 excl. BTW
* Leden zijn volwaardig, aspirant of erelid
PE-punten
4
Toegankelijkheid
Deze activiteit is alleen voor vab-leden toegankelijk
Anonieme aanmelding
 
Dhr. ing. M.J.M. (Rene) Grootscholten
Alfa Accountants en Adviseurs
 
Dhr. R. (Roelof) Jacobi ab
Friesland Bank NV
 
Dhr. ing. A.J. (André) Koot
Adviesbureau André Koot
 
Dhr. A.C.M. (Arno) Kroese
Maatschap Westelijke Accountantskantoren Roosendaal
 
Dhr. ir. J.C. (John) Nannes
Alfa Accountants en Adviseurs
De kaart wordt geladen…

Luisteren is een kunst!

Training Adviesvaardigheden Bedrijfsplan

Als adviseur stel je regelmatig bedrijfsplannen op. Dat vraagt veel van je interpersoonlijke vaardigheden. Natuurlijk moet het inhoudelijke deel van het bedrijfsplan in orde zijn, maar het is ook essentieel dat het plan aansluit bij de wensen en de belevingswereld van de ondernemer! Bij de vab-studiebijeenkomst over bedrijfsplannen in april bleek er behoefte te bestaan aan een training adviesvaardigheden voor bedrijfsplannen. Vandaar deze workshop.

Luister en huiver!
Het is misschien wel het belangrijkste element bij het adviseren van ondernemers; luisteren. Dat vraagt van de adviseur een grote persoonlijke sensitiviteit. Als mens en als adviseur zijn we namelijk vaak geneigd om eerder naar onszelf dan naar de ander (de klant) te luisteren. Maar gelukkig kunnen we onszelf trainen om deze valkuil te vermijden. Zo kun je de behoeften en wensen van de klant veel beter filteren en zal je advies én bedrijfsplan beter afgestemd zijn op de werkelijke drijfveren van de klant.

Werkwijze
Een groep van minimaal 10 en maximaal 15 adviseurs gaat tijdens deze bijeenkomst aan de slag onder begeleiding van trainer Jan van der Zee.

De training zal bestaan uit de volgende onderdelen:
- theorie over empatisch luisteren
- feedback geven en krijgen
- behandeling van cases
- terugkoppeling eigen leerdoelen

Vervolg
Na deze training heb je beter inzicht gekregen in je eigen handelen en de dingen waar je moeite mee hebt. Als je wilt kun je hier verder mee aan de slag in een volgende training of intervisiegroep. Denk bijvoorbeeld aan:
- Het voeren van slechtnieuwsgesprekken
- Wat zijn jouw drijfveren?
- Intervisiegroep gericht op ‘Mijn stijl van adviseren’

Trainer: Jan van der Zee
Jan van der Zee is al 25 jaar actief in de agrarische sector. Hij is verkoopleider bij Hendrix UTD en daarnaast werkzaam als ondernemerscoach en mediator in de landbouwsector. Jan houdt zich vooral bezig met de softe kant van het ondernemen. Hij is er van overtuigd dat het harde gevolgen heeft als deze softe kant niet goed wordt aangepakt. Zijn trainingen zijn boeiend,  reflecterend en bovenal praktisch toepasbaar.

Programma
14.30 ontvangst
15.00 start training
17.00 -17.20 pauze
17.20 -19.00 vervolg training
19.00 afronding
19.15 buffet
20.15 einde

Let op! Deze training wordt ook op 17 februari 2011 gegeven!

 

Downloads


Bekijk alle activiteiten in de rubriek: