Workshop SWOT analyses voor agrarische adviseurs
Laatste mogelijkheid tot restitutie is één week voorafgaand aan de bijeenkomst
Niet leden € 400,- excl. BTW
* Leden zijn volwaardig, aspirant of erelid
Dirksen Management Support B.V.
Workshop SWOT analyses voor agrarische adviseurs
Een SWOT-analyse wordt vaak gebruikt om bij grote processen in complexere bedrijfsvoering in een oogopslag te zien waar kansen liggen voor je onderneming en wat extra aandacht vraagt. Bij veel lange, maar soms ook korte termijn, strategiën van een agrarische onderneming (sowieso meestal een complexere bedrijfsvorm) is het juiste gebruik van een SWOT-analyse, bij uitstek belangrijk. SWOT staat voor strengths (sterktes), weaknesses (zwaktes), opportunities (kansen) en threats (bedreigingen). Een SWOT maak je in stappen en deze workshop leert je die te doorgronden. Na deze lessen kun je moeiteloos SWOTs gaan toepassen bij je agrarische klanten.
Naar de juiste SWOT
De SWOT-analyse is binnen het bepalen van de strategie van ondernemingen hét meest waardevolle element in analyses maken. In de agrarische praktijk is het maken van een goede SWOT een kunst apart. Een goed doordachte, liefst systemisch gevormde SWOT is de juiste uitgangsbasis voor een (meerjarig) strategisch plan. Hiermee mis je geen mogelijkheden om kansen te benutten, optimaliseer je het omgaan met bedreigingen en leer je de sterktes beter in te zetten en zwaktes te omzeilen of zelfs weg te nemen.
Op een goede SWOT volgt vaak een confrontatiematrix waarin je de zwakten, sterkten, bedreigingen en kansen met elkaar in verbinding brengt en deze tegenover elkaar zet. Zo creëren sterke punten en de kansen samen groeimogelijkheden en bieden de zwakten op kundige wijze gecombineerd met de kansen ruimte voor verbeteringen. Dek je tenslotte in voor de bedreigingen en een strategie wordt op een solide basis gevormd.
In deze workshop SWOT-analyse voor agrarische adviseurs zullen we stilstaan bij de voorbereiding, het invullen ervan en keuzes maken. om tenslotte te leren hoe we conclusies trekken uit de confrontatiematrix.
De trainer
Na een zeer succesvolle workshop Business Model Canvas (evaluatiecijfer 8,6) in 2022, hebben we Arjen Dijkstra nogmaals gevraagd om voor onze klas te komen staan. Arjen is adviseur, coach en ondernemer en kent daarmee de raakvlakken die in een workshop voor agrarische adviseurs spelen. Als zelfstandig ondernemer in de agrarische sector komt hij dezelfde vragen tegen. Als adviseur tovert hij geen kant en klare oplossing uit de hoge hoed, maar vindt hij het belangrijk dat de mensen in een bedrijf begrijpen hoe het probleem in elkaar zit en zelf gemotiveerd worden om in beweging te komen. Daarbij zet hij zijn methodes in als een soort katalysator, die helpt om de juiste richting te kiezen. Arjen doorliep achtereenvolgens de opleidingen Veehouderij (Van Hall Larenstein), Hogere bedrijfskunde en NIMA-C, maar het blijven leren is voor hem een manier van leven geworden. Aanvullende studies op het gebied van bedrijfskunde en marketing volgden, aangevuld met een grote belangstelling voor bestuurskunde en filosofie. Daarbij kent hij de agrarische sector goed als jarenlang marketing manager bij CRV en de hoofdportefeuille bij Dijkstra Agrimarketing. Nieuwe ontwikkelingen zijn er volop en de veranderingen in juist de agrarische sector gaan snel.
Programma
13:00 uur Ontvangst
13:30 uur Aanvang workshop
15:00 uur Pauze
15:30 uur Deel 2 workshop
16:30 uur Korte pauze
16:45 uur Deel 3 workshop
18:15 uur Ruimte voor vragen en discussie
18:30 uur Afsluiting en buffet
20:00 uur Einde
Downloads
Bekijk alle activiteiten in de rubriek: