Beursbijeenkomst Marktconcepten vleeskuikenhouderij
Laatste mogelijkheid tot restitutie is één week voorafgaand aan de bijeenkomst
Niet leden € 250,- excl. BTW
* Leden zijn volwaardig, aspirant of erelid
Rabobank Nederland
Rabobank De Kempen
Beursbijeenkomst Marktconcepten vleeskuikenhouderij
De pluimveesector heeft een roerig jaar achter de rug. Toch blijft kip het 'meest veelzijdige stukje vlees'. Veelzijdig zijn ook de concepten waarmee kippenvlees in de markt wordt gezet. In deze bijeenkomst meer over marktconcepten en de toekomst van deze sector.
Update en overzicht
Hoe staat de vleeskuikensector er op dit moment bij? Wat is actueel en wat komt er op ons af? John Achterstraat (De Heus Voeders) geeft een overzicht en zet de verschillende concepten voor vermarkting voor ons op een rij. Welke kansen en bedreigingen zijn er en hoe haal je het beste uit een concept? In hoofdlijnen maken we onderscheid in:
- vraaggericht
- kostengericht
- duurzaam.
Welk concept het beste bij jouw klant past, ligt natuurlijk vooral aan die klant. Maar als adviseur is het natuurlijk goed om de ins en outs van de markt goed te kennen. Dan kan je de vleeskuikenhouder optimaal adviseren.
Uitgelicht
Een nieuw concept dat snel en succesvol aan de weg timmert is Kip van Oranje of eigenlijk géén concept, want zo presenteren zij zichzelf graag. De letters KIP staan voor Kip Innovatie Platform. Een nieuw, onafhankelijk platform voor de primaire pluimveesector, gericht op de ontwikkeling van nieuwe initiatieven door middel van samenwerking. Innovatie door co-creatie dus, wat uiteindelijk door de hele keten heen moet leiden tot betere resultaten en meer waardering, ook financieel. Dineke Rietveld geeft tekst en uitleg hoe Kip van Oranje te werk gaat.
Financieel beeld
Als de richting, die het beste past bij de klant, weloverwogen is gekozen, volgt de onderbouwing. Wat moet er gerealiseerd worden en hoe vallen de cijfers vervolgens op hun plek? Bij elk concept hoort een kostenplaatje en Wim Keukens (ABN AMRO) kent deze als geen ander. Hij schetst de financiële aspecten en kaders van de verschillende marktconcepten binnen de vleeskuikenhouderij. Wat zijn de eisen, benodigdheden en beperkingen voor de veehouder om aan een bepaald concept deel te nemen? Moet hij het allemaal alleen doen, of zijn er wellicht mogelijkheden om gebruik te maken van bestaande (collectief opgezette) marketingstrategieën? In hoeverre is het daarbij brengen of halen? Wim geeft aan waar men financieel gezien rekening mee moet houden en welke geldstromen er bij de verschillende concepten thuishoren.
Beursbijeenkomst
Het is inmiddels een traditie geworden om één keer per jaar een thema vanuit de werkgroep Dier te brengen aansluitend op een beurs. Dit jaar zijn we op de Landbouw Intensieve Veehouderij beurs (LIV) in Venray. Na deze studiebijeenkomst genieten we gezamenlijk van een lunch, waarna je zo de beursvloer op kunt wandelen om je netwerk te verstevigen of in de stand van je organisatie het beste van de beursdag te maken.
Programma
10:00 uur Ontvangst
10:15 uur Welkomstwoord
10:20 uur John Achterstraat (De Heus Voeders)
Statusrapport vleeskuikenhouderij en korte inleiding over marktconcepten
11:10 uur Uitgelicht concept "Kip van Oranje" door Dineke Rietveld
11:30 uur Korte pauze
11:50 uur Wim Keukens (ABN AMRO)
Financiële aspecten en kansen in deze marktconcepten
12:40 uur Vragen en mogelijkheid tot discussie
12:50 uur Afsluiting en lunch
aansluitend kun je vanaf 13:45 uur de LIV-beursvloer op (start 14:00 uur).
Bekijk alle activiteiten in de rubriek: